De leerlingen van 5 Economie Wiskunde hadden de mogelijkheid om leerlingenproeven in klasverband uit te voeren in een KU Leuven lab.
Alle proeven sluiten aan bij de leerplannen fysica.
De proeven werden uitgevoerd onder toezicht van twee practicumbegeleiders en studenten van de Specifieke Lerarenopleiding Natuurwetenschappen – fysica in een veilige meetomgeving
De leerlingen mochten proeven doen rond:
Identificatie van een bron De leerlingen leren de GM-teller gebruiken en hoe ze de bronnen correct moeten hanteren.Ze leiden af welke soort emissie een bepaalde bron produceert.
Absorptie De invloed van absorberende plaatjes op de intensiteit van de telpulsen wordt onderzocht. Hieruit kan afgeleid worden welke afscherming gebruikt moet worden bij een bepaalde bron.
Beta Uit de afbuiging van β -deeltjes in een magnetisch veld wordt de energieverdeling afgeleid van de uitgezonden elektronen of positronen.
Afstandsafhankelijkheid De invloed van de afstand op de intensiteit van de telpulsen wordt onderzocht.
Wilsonvat Het gedrag van α-emissie van een Ra-226 bron wordt bestudeerd.
Het was een zeer leerrijke ervaring. KU Leuven biedt onze leerlingen en leerkrachten de mogelijkheid om in klasverband proeven in verband met de leerstof kernfysica te komen uitvoeren aan de KU Leuven. Er werd daarvoor speciaal een labo-omgeving opgezet waarin concrete leerlingenproeven onder begeleiding kunnen worden uitgevoerd, aldus mevr. Steegen, leerkracht Wiskunde, Wetenschappen 3de graad.
留言