top of page

Hasp-O Zepperen op exclusieve stage in Frankrijk via Erasmus + - EPOS!

Hasp-O Zepperen op exclusieve stage in Frankrijk

Leerlingen 6 Office & Logistical Assistant en 7 Business Support op administratieve en logistieke stage in Nîmes.

Hasp-O Zepperen is vorig schooljaar gestart met het indienen van een Erasmus+ voor de leerlingen van de 3de graad Office (Kantoor). We hebben een projectvoorstel ingediend bij EPOS (Europese Programma's voor Onderwijs, Opleiding en Samenwerking) Vlaanderen. Vandaag kregen we het goede nieuws dat we geselecteerd zijn. We behaalden een prachtige score van 72 op 100, en kregen een beurs toegekend van 55 896,00 EUR voor dit project.


Wat is Erasmus+?

Erasmus+ is een Europees programma voor onderwijs in Europa. Het biedt de mogelijkheid om alle Europeanen te laten studeren, een opleiding te volgen en/of ervaring op te doen in het buitenland.

Concreet wil dit zeggen dat we met onze leerlingen die nu in 5OLA en 6OLA zitten volgend schooljaar in het voorjaar op buitenlandse stage zullen trekken naar Nîmes (Frankrijk) en dit voor twee weken. Alle kosten verbonden aan deze buitenlandse stage zullen gedragen worden door de Europese financiering vanuit Erasmus+.

Uiteraard bereiden we onze leerlingen hier grondig op voor, want een goede (buitenlandse) stage begint met goed voorbereide leerlingen. Zo starten we in het derde trimester van dit schooljaar al met de nodige voorbereidingen en workshops. In het eerste en tweede trimester van volgend schooljaar gaan we verder en worden de voorbereidingen concreter zoals bv. contact opnemen met de stageplaats. Alles zal begeleid worden in de verschillende lessen én er zullen ook extra Erasmus+ projectdagen voorzien worden.


Waarom neemt onze school deel aan dit traject?

We willen vanuit Hasp-O Zepperen nog sterkere en gemotiveerdere leerlingen afleveren die vanuit levensecht leren een motiverende ervaring in de buitenlandse praktijk hebben opgedaan, en zo betere kansen hebben op de arbeidsmarkt.

We horen het nog te vaak, dat onterechte “wij zijn ‘maar’ BSO”, en daar wilden we dus iets aan doen. Met dit traject willen we de leerlingen arbeidservaring laten op doen in het buitenland. Ze zullen effectief stage lopen als logistiek medewerker in verschillende winkels en als administratief medewerker bij een crèche, gemeentehuis, secretariaat van een basisschool, dienst voor toerisme. Tijdens deze werkmomenten ervaren ze dat ze voldoende vaktechnisch geschoold zijn om de gevraagde taken uit te voeren, maar vanuit hun vooropleiding kunnen ze ook open staan voor nieuwe, nog te leren opdrachten.

Qua taalvaardigheid zullen we de leerlingen voorbereiden door de schoolkennis van de vreemde taal aan te vullen met een korte taalstage. Tijdens hun vrije momenten worden ze ook uitgedaagd om kennis te maken met de plaatselijke bevolking door een praatje te maken met de buren of door boodschappen te doen in de buurtwinkel.

De leerlingen zullen zelfredzamer en vaardiger worden in vreemde talen, met name Frans. Ze worden ook zelfbewuste Europese burgers: ze worden ondergedompeld in de Franse taal, cultuur, normen en waarden. Daarnaast willen we ook hun zelfvertrouwen een enorme boost geven, want onze school is overtuigd dat als je hard genoeg werkt en gelooft in jezelf, je veel kan bereiken.


Wie is onze partnerschool?

Onze school kiest voor een Europese mobiliteit naar Frankrijk, omwille van de Franse taal en cultuur,de bereikbaarheid en de band die onze school met Nîmes heeft. Onze partnerschool is het Institut Emmanuel d'Alzon uit Nîmes. Zowel onze school als onze partnerschool zijn scholen die gesticht zijn door de Assumptionisten. De visie van onze stichter d'Alzon staat voor opvoeding tot een moderne, open kijk op de wereld.

Een internationale uitwisseling sluit perfect aan bij het pedagogisch project van de Assumptie:


· sociaal engagement: we leren de jongeren via ons onderwijs de maatschappij en haar noden kennen en zetten ons actief in om aan die noden te verhelpen

· de assumptiescholen worden gekenmerkt door een grote familiegeest

· we benaderen de maatschappij en haar diversiteit met een open geest: andermans mening wordt gerespecteerd

· opvoeding van de totale persoon: hoofd, handen en hart zijn even belangrijk

· we strijden voor een rechtvaardige maatschappij, waarbij de kansarmen (kansarmoede in al haaraspecten) op de eerste plaats komen

· we zijn zelfkritisch: in al wat we doen reflecteren we op onze basis, ons opvoedingsproject

· we nemen onze verantwoordelijkheid als christen en als persoon op: we durven tegen de tijdsgeest in te gaan

· we zijn ons bewust van onze kleinheid: we werken samen in groep, door die groep voelen we ons ook gedragen


Een uitwisseling met Institut Emmanuel d'Alzon is niet zomaar een uitwisseling met een mede-Assumptieschool. Het is een samenwerking met de allereerste school van de Assumptie, met wie we een pedagogisch project delen.


De uitwerking is echter zeer verschillend: Institut d'Alzon is ingebed in de grootstedelijke context in Zuid-Frankrijk, telt meer dan 1000 leerlingen en profileert zich als een internationale school met meertalige programma's en verschillende internationale uitwisselingsprogramma's.


Aangezien onze school kleinschaliger is (minder dan 500 leerlingen) en gelegen is in de rurale fruitstreek van Haspengouw kunnen wij veel leren van hen op gebied van internationalisering en diversiteit.


Onze leerlingen en leerkrachten zijn zeer blij met de kans die Erasmus+ hen geeft, en kunnen niet wachten om met de voorbereidingen te beginnen!


48 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page